donderdag 4 mei 2017

Nationale Dodenherdenking.

Hoi allemaal!

Vandaag is het 4 mei 2017, daar herdenken we alle slachtoffers alle oorlogen, geweld sinds het uitbreken van de tweede wereld oorlog. Het gaat daarbij niet alleen om de militairen, die bij het uitvoeren van hun goede daden omkomen, maar ook zeker om alle burgers. Op 4 mei houden we in Nederland om 20:00 uur (Nederlandse tijd) dus 2 minuten stilte.

Ik zelf denk dan eigenlijk niet alleen aan dit soort dingen, van de oorlogen en ander soort geweld, maar ik denk ook aan de mensen die door slechte levensomstandigheden overlijden. Door een longontsteking, de hongersnood, de droogte in de bepaalde landen. Dingen die ik me niet kan voorstellen, omdat wij hier in Europa het goed hebben. Wij kunnen naar de dokter, gewoon elke week onze boodschappen kunnen doen, elke dag vers water hebben en misschien ook niet heel onbelangrijk is, wij kunnen hier naar school toe. Er zijn genoeg landen die dit niet hebben of kunnen. Zij moeten kilometers lopen voor drinkwater, die niet naar de dokter kunnen als er iets is met hun gezondheid is en er ook niet voldoende eten hebben om te kunnen overleven. Daar kunnen zij vaak aan overlijden. Dat vindt ik ook heel erg. Dat is voor mij ook een stukje geweld, en daarom sta ik ook bij deze gedachte elk jaar weer even stil. Natuurlijk hoeft dit niet per see op 4 mei, maar juist omdat heel Nederland met elkaar gezamenlijk stil staat bij geweld en oorlogen, denk ik daar ook nog overna.



Wij hier in Nederland hebben het goed, en daar mogen we blij om zijn. Wij kunnen veel en wij mogen veel. En eigenlijk, kan je daar wel meer stil bij staan, niet alleen, even 2 minuten, maar ook als je even alleen bent, maakt niet uit waar je bent. Als je trein weer eens vertraging heeft, als je in de file staat en daar door later op je werk/school bent of je later thuis bent of als je even pauze hebt. Het maakt ook helemaal niet uit of je nu wel in een god gelooft of helemaal niet, als je maar dankbaar bent dat wij het dankzij de oorlogen die in het verleden hebben gespeeld, die nu spelen ons nu gebracht heeft.

Wanneer sta jij er bij stil, dat je de vrijheid hebt die je niet hebt wanneer er oorlog is bijvoorbeeld?

Groetjes Xarifa van Xaar's Wereld.

P.S. Volgen jullie mij al op Bloglovin, Instagram, Facebook en Twitter? Je kan mij vinden onder Xaar's Wereld! Ook kan je mij volgen op Snapchat! Daar is mijn naam Xarifa97