vrijdag 8 januari 2016

Astma

Hoi allemaal!

Vandaag gaan we het hebben over Astma! Astma is een chronische long ziekte. Dit is eigenlijk dat je longbuisjes altijd ontstoken zijn. Als je in ademt dan ontspannen de spiertjes die om de longbuisjes zitten. Zo komt er dus lucht naar binnen. Adem je uit dan spannen de spiertjes dus aan. Om de lucht dus naar buiten te persen. De binnenkant van de buisjes hebben een laagjes slijm, dat noemen we het slijmvlies, dat slijm hoest je nog wel eens op als je moet hoesten, het smaakt heel vies vindt ik. Maar dat slijm beschermt je longen wel. Alleen maar fijn! Maar als je Astma hebt dan zwelt het slijmvlies op. Wat je hier onder ziet. Links zijn gezonde longen en rechts is het als je Astma hebt.


Links zijn gezonde longen, en rechts longen met
Astma. 

Maar hoe zwaarder je vorm van astma hoe meer slijm er dus is. En je snapt het wel hoe meer slijm er is hoe dichter je longbuisjes zitten, waardoor er dus ook minder lucht door je longen kan. Je longen zijn dan ook gevoelig, waar door ze minder goed tegen sommige dingen kunnen, Bijvoorbeeld: roken, huisdieren en stof. Maar ook als je plotseling heel erg inspant kunnen je longen daar ook heel erg op reageren, Je wordt dan heel erg benauwd. Dus dan willen je overgevoelige longen dus jou beschermen. Dan knijpen de spiertjes samen, ook word er dan meer slijm aangemaakt. Daardoor worden jou long buisjes van buiten dicht geknepen en in de long buisjes wordt er extra slijm aangemaakt. Dan kan er nog veel minder lucht doorheen dan als ze normaal kleiner zijn. En dan heb je een astma aanval. Hoe erg de astma aanval is verschild per persoon en per moment. Soms gaat het van zelf over. Maar soms moet je dan ook medicijnen nemen. Nog viezer als het slijmvlies. En als de astma aanval zo erg is kan je er zelfs voor in het ziekenhuis komen te liggen. Zelf heb ik Astma, en heb er regelmatig voor in het ziekenhuis gelegen toen ik klein was. De laatste keer was toen ik 12 jaar was. Daarna heb ik nog wel veel aanvallen en longontstekingen gehad, maar daarvoor kreeg ik dan antibiotica of prednison/prednisolon. Dat zijn dan middeltjes die het gelukkig overlaten gaan. Helaas kan de arts je Astma niet weg halen, jammer maar het kan niet anders, het kan wel minder worden hoe ouder je wordt. Bij mijn is het helaas niet minder geworden, maar gelukkig helpt de arts wel goed. Dit was mijn blog voor deze keer. Het is misschien een beetje vroeg, maar dat komt omdat ik zo mag gaan oppassen en ik niet weet hoe laat ik terug ben, en dus ook of ik dan nog zin heb om te bloggen. Ik wens jullie nog een fijne avond, en tot de volgende blog!

Groetjes, Xarifa, van Xaar's Wereld!


P.S. Volgen jullie mij al op Instagram, Twitter en Facebook? Mijn je kan mij vinden op Xaar's Wereld. Op Snapchat kunnen jullie mij ook volgen, en daar is mijn gebruikers naam Xarifa97