maandag 4 januari 2016

Geocaching

Hoi allemaal!

Ik ga het vandaag hebben met jullie over mijn favoriete hobby en spelletje hebben. Dat is geocaching. Eigenlijk is het heel makkelijk uit te leggen wat het precies is. Het is schat zoeken met coördinaten, als je op de coördinaten bent dan vindt je een schatje, met een logboekje er in, je schrijft je teamnaam op, waarop je vervolgens op internet ook meldt dat je hem gevonden hebt. Dit kan met je mobiel, maar ook met een GPS apparaat. Ik vind persoonlijk beter als je met een GPS op stap gaat want dan kan je je mobiel gebruiken als er een nood geval is. Het leukste aan dit spelletje vindt ik dat er plekken zijn waar je anders helemaal niet zo snel komt. Ik met mijn ouders en broertje dachten de regio te kennen waar wij wonen. Nou niet dus! Geocaching kan je over de hele wereld doen. Wij doen het ook als we op vakantie zijn. Want die zie je dingen die je dus niet in de reisboekjes tegenkomt.

Dit is bij de Langeraarse
plassen. Valk bij een geocache.

Het geocaching is ontstaan in Amerika. Een man had een schat verstopt, op internet gemeld met coördinaten dat het schatje er lag, en zo later  een andere man deze schat gevonden. Zo is het eigenlijk begonnen. Het geocachen lijkt eigenlijk heel erg op letterboxing. Omdat je eigenlijk dan zo ongeveer het zelfde doet. In 2000 is de eerste schat gevonden in Amerika. Zo'n schat wordt eigenlijk ook een cache genoemd. 

Je hebt verschillende soorten caches. Je hebt traditionele (tradi's), dan ga je naar coördinaten en ga je eigenlijk zoeken tot je hem gevonden hebt. Je hebt Multi-caches (multi's) dan loop/fiets je van punt naar punt en dan bij het laatste punt ga je rekenen en dan kan je naar de eind cache. Je hebt mystery caches, dan moet je thuis puzzels oplossen om de cache te kunnen vinden. Je hebt Lettrboxen en dat is dan dat je een stempeltje krijgt er bij. Je hebt virtuele caches, dan is het de bedoeling dat jij een foto maakt van die cache, en iemand die thuis zit een foto neemt van jou als je duidelijk in beeld staat. En je hebt Event caches. Dit zijn caches waarbij je zo'n logboek tekent en met mede cachers gaat kletsen. Het hoeft niet het kletsen, maar het is meer dat je ervaringen kan uitdelen en gewoon gezellig onder elkaar zijn. Hier in heb je nog mega en giga events, dus een gewone, daar komen niet zo veel mensen op af, een mega, daar komen redelijk veel meer mensen dan bij een gewoon event op af. En bij een giga, dan is het het aller drukst. Want dat is natuurlijk het grootst.

Lijkt je dit nu interessant? En wil je dit nu ook. Of wil je nog meer informatie? Aanmelden en informatie vindt je op www.geocaching.com

Groetjes Xarifa, van Xaars Wereld.

 P.S. Volgen jullie mij al op Instagram, Twitter en Facebook? Mijn je kan mij vinden op Xaar's Wereld. Op Snapchat kunnen jullie mij ook volgen, en daar is mijn gebruikers naam Xarifa97